Katedra priemyselného inžinierstva

Katedra priemyselného inžinierstva

… robíme veci jednoduchšie

Katedra priemyselného inžinierstva
  • Informácie
    • Videá – oblasti priemyselného inžinierstva
    • Videá – Odkazy stredoškolákom
  • KPI na YouTube
  • Katedra priemyselného inžinierstva
    • Výskum
      • Riešené projekty
        • Projekty KEGA
          • 004ŽU-4/2016 – základné informácie o projekte
          • KEGA 017ŽU-4/2019 – základné informácie
        • Projekty VEGA
          • 1/0936/16 – základné informácie o projekte
          • 1/0938/16 – základné informácie o projekte
        • Projekty APVV
          • APVV-14-0752 – základné informácie o projekte
          • APVV-16-0488 – základné informácie o projekte
          • APVV-19-0305 – základné informácie o projekte
        • Inštitucionálny výskum
          • 12761 – 3D tlač náhradných dielov v technickom servise
          • 12806 – Digitalizácia 3D modelov pre interaktívne tréningy vo virtuálnej realite prostredníctvom reverzného inžinierstva
          • I-19-028-04 – Vývoj virtuálneho 3D projektovania výrobných systémov
          • 7913 – Interaktívne virtuálne tréningy s využitím sférických kamier
          • 8069 – Hybridný pásový robotický systém pre prieskum potenciálne nebezpečného prostredia
          • 12726 – Výskum v oblasti nových prístupov pokrokového priemyselného inžinierstva pre podporu rozvoja inteligentných tovární
      • Laboratóriá
        • Laboratórium digitálneho podniku
        • Laboratórium ergonómie
        • Laboratórium informačných technológií
        • Laboratórium priemyselných inovácií
        • Laboratórium projektovania výrobných systémov a procesov
        • Laboratórium 3D projektovania výrobných systémov
        • Laboratórium virtuálnej a rozšírenej reality
      • Oblasti výskumu Katedry priemyselného inžinierstva
      • Publikačná činnosť
      • Grant from Simio company
      • Support from APIS Informationstechnologien GmbH
      • InvEnt – The Invention for Enterprise
    • Vzdelávanie
      • Bakalárske štúdium
      • Inžinierske štúdium
      • Doktorandské štúdium
      • Zoznam záverečných prác
    • Zamestnanci
      • prof. Ing. Martin Krajčovič, PhD.
      • prof. Ing. Ľuboslav Dulina, PhD.
      • Ing. Martin Gašo, PhD.
      • Sekretariát katedry
      • prof. Ing. Milan Gregor, PhD.
      • prof. Ing. Branislav Mičieta, PhD.
      • doc. Ing. Peter Bubeník, PhD.
      • doc. Ing. Patrik Grznár, PhD.
      • doc. Ing. Miroslav Rakyta, PhD.
      • Ing. Beáta Furmannová, PhD.
      • Ing. Gabriela Gabajová, PhD.
      • Ing. Marta Kasajová, PhD.
      • Ing. Iveta Rolinčinová, PhD.
      • Ing. Andrej Štefánik, PhD.
      • Ing. Vladimíra Biňasová, PhD.
      • Ing. Monika Bučková, PhD.
      • Ing. Miroslav Fusko, PhD.
      • Ing. Radovan Furmann, PhD.
      • Ing. Štefan Mozol
      • Ing. Vladimír Vavrík, PhD.
      • Ing. Ivan Antoniuk
      • Ing. Olha Kolesnyk
      • Ing. Milan Martinkovič
      • Ing. Natália Burganová
      • Ing. Ivona Filipová
      • Ing. Marián Matys
      • Ing. Vsevolod Bastiuchenko
      • Ing. Lucia Mozolová
      • Ing. Katarína Štaffenová
      • Ing. Michaela Bodingerova
    • Naši partneri
    • Poďakovanie doc. Ing. Eve Slamkovej, PhD. za 50 rokov usilovnej práce
    • Konzultačné hodiny
  • Naše zameranie
    • Digitálny podnik
      • Tecnomatix
        • Jack
        • Plant Simulation
        • FactoryCAD / FactoryFLOW
    • Manažérstvo údržby
    • Virtuálna realita
      • Virtuálna realita na KPI
    • Rozšírená realita
      • Rozšírená realita na KPI
    • Informačné systémy
    • Multiagentový logistický systém na KPI
  • Uchádzači o štúdium
    • Začni študovať u nás
  • Kontakt

Rozšírená realita

Rozšírená realita z anglického Augmented reality (AR) je kombináciou reálneho sveta s virtuálnym prostredím. Virtuálna realita využíva úplné nahradenie reálneho sveta virtuálnym a tým vytrháva užívateľa z reálneho prostredia. Dá sa povedať, že AR je istým druhom virtuálnej reality. Hlavný rozdiel je v tom, že AR nevyužíva úplné nahradenie reálneho sveta virtuálnym, ale doplňuje alebo pozmeňuje vnímanie reálneho sveta. Teda AR dopĺňa reálny svet o prvky virtuálneho sveta. Technológia AR umožňuje osobe pohybujúcej sa v reálnom prostredí vnímať objekty zhotovené v digitálnom svete.

Princíp vytvárania rozšírenej reality:
1. Prostredníctvom kamery je prenášaný obraz reálneho prostredia do počítača.
2. Softvér rozšírenej reality rozpoznáva jednotlivé objekty a hľadá značku (marker).
3. Na základe rozpoznania polohy markeru, softvér rozšírenej reality vykreslí markeru priradený 3D model.
4. 3D model je vykreslený buď na displeji monitora alebo pomocou špeciálnych okuliarov a pozorovateľ nadobúda dojem, akoby sa virtuálny objekt nachádzal v reálnom prostredí.

Systémy vnímania rozšírenej reality užívateľom

• Priamy pohľad – používateľ vidí očami priamo skutočný reálny svet doplnený o počítačom generované objekty. Dosiahne sa to použitím polopriepustným displejom HMD.

Obrázok6

• Nepriamy pohľad – scéna reálneho sveta doplnená o virtuálne objekty je zobrazená používateľovi pomocou monitora, alebo s nepriehľadným displejom využívajúcim kameru na HMD.

Obrázok7

Systémy zlaďovania virtuálnych objektov s reálnym svetom

• Systém so značkami (marker system) – do reálnej scény sa umiestnia špeciálne značky, ktoré sú počas behu aplikácie rozpoznané a nahradené virtuálnymi objektami.

 buildar_screenshot_0

• Systém bez značiek (markerless system) – vyhodnocovanie reálnej scény a vkladanie virtuálnych objektov je realizované bez značiek, sú však potrebné iné doplnkové informácie, ako napríklad rozhranie obrazu, GPS a iné.

 Obrázok8

• 3D Tracking systém – Reálne prostredie sa zosníma a vygeneruje sa mapa referenčných bodov. Na základe pozície bodov sa určia dominantné plochy a hrany. Po vytvorení referencií je možné priradiť do prostredia 3D modely, nie je potrebný akýkoľvek marker. Aplikácia zachytáva a ukladá aj pohyby obrazu kamery a vzdialenosť voči konkrétnym referenčným bodom

 Obrázok9 3D markerless tracking2

V súčasnosti je možné pre vytváranie rozšírenej reality využiť viacero softvérov. Medzi významnejšie patria Metaio Unifeye Design, BuildAR, Artista, alebo DART.
Rozšírená realita si pomaly nachádza uplatnenie aj v rôznych oblastiach priemyselnej praxe a to napr. v údržbe, vychystávaní položiek v skladoch, v projektovaní dispozičných riešení, marketingu, ako aj v montáži.

 

Kategórie

  • Aktuality
  • Dotazníkový prieskum
  • E-monografie
  • Exkurzie a odborné praxe
  • Foto
  • Konferencia InvEnt – zborníky
  • Laboratória
  • Virtuálna prehliadka

Odkazy

  • Doktorandské štúdium
  • Konzultačné hodiny
  • Projekty a granty
  • Zoznam záverečných prác

Užitočné linky

  • Cestovný poriadok
  • Cestovný poriadok DPMŽ
  • Dochádzkový systém UNIZA
  • E-learning UNIZA
  • Intranet UNIZA
  • Knižnica UNIZA
  • Počasie Žilina
  • Rozvrh UNIZA
  • Stravovací systém UNIZA
Powered by WordPress | theme SG Double